Köpvillkor

Älvräddarna, organisationsnummer 802442-7737, driver webbshop www.alvraddarna.se med alla därtill hörande undersidor. Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om alvraddarna.se framgår på webbplatsen och/eller sidan Kontakt.

Följande allmänna villkor gäller när du som konsument gör en beställning via webbshoppen. Har du några frågor om våra köpvillkor kontakta oss på info@alvraddarna.se.

1. Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när alvraddarna.se bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av alvraddarna.se. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. alvraddarna.se har ägande- och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och vi måste kunna fastställa din bostadsadress.

2. Priser

I priserna ingår moms med 25 %. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som alvraddarna.se inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.

3. Frakt

En fraktkostnad tillkommer. Vi använder Postnord.

4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor

4.1 Payson Direkt

Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. Läs mer om Payson här: www.payson.se

4.2 Payson Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Payson AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar.

Samtliga fakturor är av alvraddarna.se överlåtna till Payson AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

4. 3 Stripe

Stripe är en av världens största betalningslösningar för e-handel. Vi använder Stripe i första hand för medlemsavgifter och donationer. Läs mer om Stripe här: www.stripe.com/se

5. Leveranstider

Beställningsvaror som finns i lager levereras normalt inom 3-7 arbetsdagar. Alla tillverkningsvaror (t.ex. badtunnor, bastustugor) produceras efter varje enskild order, därför levereras de vanligtvis inom 1-5 veckor beroende på säsong och orderingång, om inte annat särskilt avtalats. Kontakta oss för beräknat leveransdatum.

6. Skadade varor

När du som kund tar emot dina varor skall du kontrollera att produkterna inte har fått några transportskador under leveransen. Räkna också igenom kvantiteten så att den stämmer överens med uppgifterna i fraktsedeln. Om du vid mottagandet mot förmodan upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast på plats anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras. Om skadan först har kunnat upptäckas vid uppackningen måste du anmäla skadan till inom sex arbetsdagar efter du mottagandet. Många gånger vill fraktbolaget besikta skadan, därför får du inte returnera, sälja eller reparera det skadade godset utan att ha kontaktat oss. Ta därför så fort som möjligt kontakt med Säljare.

7. Ångerrätt och öppet köp

Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten.

8. Reklamationer

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss helst via e-post info@alvraddarna.se innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.

Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

9. Reservationer

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

10. Skydd av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post info@alvraddarna.se). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår privacy policy).

Under 2018 ersätts PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. Eftersom vi inte lämnar ut uppgifter till tredje part innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad gäller behandling av din information eller vår relation till dig som kund.

11. Ej uthämtat paket

Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.

Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du på returfrakten.

12. Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.

http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/

Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet.

Länk: ec.europa.eu/odr

Då kommer du till:

“European Commission official website

The Online Dispute Resolution website is an official website managed by the European Commission dedicated to helping consumers and traders resolve their disputes out-of-court.”

Dela denna sida

Stöd Älvräddarna

Nyheter

Arkiv efter kategori

Kategorier

Arkiv efter datum

Tidsmaskin